Wednesday, June 23, 2010

What comes after family..~


:)
If I were to be asked, what comes after my family?
I guess it would be friendship..
And of course, this is from me..
Others may differ from mine..
-allahualam-

"Wahai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa (berbagai umat) dan bersuku-suku, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antaramu di sisi Allah, ialah orang yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya."
[Al-Hujurat: 13]

From this surah, knowing each other is sunnah..
Regardless their religion and background..
Bukankah Allah itu Maha Pengasih?
(Maha Penyayang khusus bagi umat Islam yang bertaqwa kepada Allah)

"Dan sembahlah kamu semua kepada Allah dan janganlah kamu menyekutukan denganNya sesuatu pun dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang karib dan tetangga yang bukan karib, teman sejawat, orang musafir dan kepada hamba sahaya kamu. Sesungguhnya Allah tidak mengasihi orang yang sombong lagi bermegah-megah."
[An-Nisa': 36]

Do good to them is wajib..
Knowing each other + Do good to them = Unity..
In my opinion, loyalty pays a lot..
To buy a "friendship"..
-no more comment-

Our beloved Prophet s.a.w said, "Do you love your creator? Love your fellow-beings first". Did you ever think and see how beauty His plan and his practices long time ago..? Full with peace and unity..He is our role model..-hmm, should be-

Not only that..
One of the famous Islamic philosophers and scholars do admit..
"Ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya." [Imam Ghazali]

-hmm-
Isn't it beautiful..??
No friend, no companionship..
No friend, no sports, no games, no education, no interests, no jokes..(etc., things that need teamwork to success)
Life would be so boring..
Then I remembered that a friend sent me a message..
It sounds...:-

"Shbt...Kdudukannya adlah jauh lbih tnggi brbnding s'0rg kksih..Adakalanya ss0rg kksih tdak mmpu mnrima kkurngan yg dmiliki 0leh kksih hati..Nmun shbt,wlpn kta gmuk,krus,dgil n sbgainya..T'nyata dia akn slalu dkt ngn kta..Shbt akn slalu brada dsisi kta saat kta mmrlukn khdirn@p't0lngn drinya..Mlah shbt akn trut sma mmkirkn ssuatu ksngsaraan yg sdg kta alami. TAK kira sush mhupn snang..Shbt akn sntiasa dsisi kta!! Itulah khbtan s0rg SHBT"... =)
- K 08 Dhamiri Darmawi (24 March 2010/ 23:49)

"A friend is someone who understands your past, believes in your future, and accepts you just the way you are"

Daripada Abu Hurairah r.a. yang maksudnya, bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan. Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu, "Hendak ke mana engkau?". Lelaki tersebut menjawab, "Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu". Malaikat bertanya lagi, "Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?". "Tidak, aku mencintainya kerana Allah s.w.t". Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, "Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah s.w.t telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah."
[Hadith riwayat Muslim]

I'm not good..
But He always gives me 'the best' friends, always...
I'm sorry for not being a good friend..
And may be some out there should know that,
What comes after my family, is friendship..

~ insyaAllah ~

2 comments: