Monday, November 29, 2010

Hikmah..~



Mungkin inilah hikmahnya..Dulu kita mungkin tertanya-tanya, kenapa, kenapa, kenapa..Tapi pada ketika tu, kita tak tahu apa jawapannya..Sampaikan sahabat-sahabat nasihatkan jangan terlalu fikirkan sesuatu yang di luar pengetahuan kita..Benar..

Sekalipun bersarang, kita sudah mampu lupakan hal-hal lepas..Tapi sering kali lambat laun, kita akan tahu kebenaran..Sama ada dalam tempoh yang sekejap ataupun lebih panjang..Kadang-kadang, datangnya kebenaran tu tanpa dicari..Kadang-kadang, kita yang mencari..Yang pasti, apa-apapun penemuannya, kedua-duanya (baik tak dicari mahupun dicari kebenaran itu) adalah satu kejutan -surpriseee!!

Dan, aku dah tahu apa hikmahnya..Mula-mula aku tak faham hati aku..Kenapa? Jawapan yang aku jumpa, hati milik Tuhan bukan milik tuan..Benar...Aku teruskan hidup seperti biasa..Pasrah saja..Lagipun, bukan aku tak pernah cuba..Sampailah aku jumpa hikmah yang seterusnya..

Kalau orang lain, tentu dah melenting..Tapi tadi aku hanya tersenyum..Membelek-belek tarikh, sungguh kenapa sukar untuk berlaku jujur..? Bukan mintak apa-apa, cuma jujur saja..Walaupun sebagai kawan, aku tak mintak apa-apa..Jujur saja..Itu dah lebih dari cukup..Bukan senang nak jujur kan? Jadi, aku hargai sangat-sangat dan respect pada sahabat-sahabat yang jujur sepanjang berkawan dengan aku..

Hmm...Bila tak jujur, susah nak percaya lagi..Buatlah apa saja, katalah apa saja, susah untuk aku percaya lagi..


Pesan buat rakan-rakan dan sahabat-sahabat...


Bersihkanlah hati..Sucikanlah ia..Laksanakanlah perintahNya dan tinggalkanlah laranganNya..

Hentikanlah kepura-puraan..Jujurlah dalam persahabatan..Setialah dalam perhubungan..Ikhlaslah dalam pemberian..Tutuplah segala pintu keaiban..Jagalah ikatan..Kalau bukan kita yang menjaga, siapa lagi..?

Andai hati kita berbalah, mohonlah petunjuk dariNya..InsyaAllah, jika kita benar-benar mahu hati dipimpin, Allah takkan sia-siakan..


~ allahualam ~

No comments:

Post a Comment