Tuesday, January 12, 2010

Will be done...~



"Carilah kekuatan dalam dirimu kerana hidup ini hanya sekali & buatlah apa saja yang kamu mahu untuk memenangi cintaNya dulu.." - simple but difficult, huu..

"If any do seek for glory and power, - to God belong all glory and power. To Him mount up (all) Words of Purity: It is He Who exalts each Deed of Righteousness. Those that lay Plots of Evil, - for them is a Penalty terrible; and the plotting of such will be void (of result)." (Surah Al-Faathir: 10)

Barangsiapa yang menghendaki kekuatan, maka bagi Allah kekuatan itu semuanya (diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya). KepadaNya naik perkataan yang baik dan amalan yang saleh, yang ditinggikanNya (dibalas). Orang-orang yang menipu dengan (tipuan) yang jahat, maka untuk mereka seksa yang keras, sedang tipuan mereka akan binasa (gagal).

Further........

.......Barangsiapa hendak memperolehi kebesaran (kekuatan, kekuasaan) di dunia atau di akhirat, hendaklah meminta kepada Allah s.w.t, kerana semua kebesaran itu bagi Allah s.w.t semuanya. Untuk mendapat kebesaran daripada Allah s.w.t, ialah dengan perkataan yang baik (menyebut) Laailaha illallah, nasihat yang baik, pelajaran yang diberikan kepada anak-anak dan murid-murid dan sebagainya, serta amal soleh. Keduanya itu disampaikan kepada Allah s.w.t, lalu diterimaNya. Adapun semata-mata perkataan yang baik saja (iman saja) dengan tidak disertai amal soleh, maka tidaklah diterima Allah s.w.t.

Bersabda Nabi s.a.w.: "Allah tidak menerima perkataan melainkan dengan amalan dan tidak menerima perkataan dan amalan, melainkan dengan niat yang ikhlas dan tidak menerima perkataan, amalan dan niat, melainkan ianya sesuai dengan sunah (perbuatan Nabi, perkataan dan ketetapan Baginda)" ...........
(Prof. Dr. Haji. Mahmud Yunus, Tafsir Resm Uthmaani)

My personal interpretation (can be right, can be wrong)..We asked strength..
For what? To face any difficulty in life..
By using what medium? Zikr Laailaha illallah..
For what? To strengthen our iman..
Is it enough? No, not yet..
We have to give good advise (help others), share @ deliver any benficial info to others, and do good..
How to do good?
Towards self, perform what has been obliged by Allah; solat etc. (intra-relationship)..
Towards others, do good to parents etc. (inter-relationship)..

Ehm..PROVIDED that all of these are done in the name of Allah s.w.t..so that everything will be blessed (from the beginning to the end)..
~ insyaAllah ~


Maybe I can relate this with another..

"Not your desires, nor those of the People of the Book (can prevail):..." (Surah An-Nisaa': 123)

Bukanlah semata-mata angan-angan kamu sahaja dan bukan pula semata-mata angan-angan ahli Kitab. ...

...........Kamu wahai kaum Muslimin, tidak berfaedah semata-mata angan-angan kamu dengan mangatakan kamu Muslim, Islam sebaik-baik agama, Al-Quran semulia-mulia kitab, Nabi Muhammad s.a.w stinggi-tinggi nabi dan lain-lain. Tidak berfaedah bermegah-megah, hanya yang berfaedah ialah ilmu dan amal soleh kerana barangsiapa yang berbuat kejahatan nescaya akan dibalas setimpal dengan kejahatannya itu.

Riwayat daripada Hasan 'Tiadalah iman itu amalan'. Begitu juga tidak berfaedah angan-angan ahli kitab (Yahudi dan Nasrani), kerana agama-agama itu bukanlah disyariatkan untuk bermegah-megah dan semata-mata bertopeng dengan agama, melainkan disyariatkan untuk beramal dan membuat kebaikan. ........
(Prof. Dr. Hj. Mahmud Yunus, tafsir Resm Uthmaani)

I've done the zikrullah..But lately I don't understand myself..Why am I so lazy? I want to be someone better..Everything is so heavy..-duh- Then I wonder if Allah wants to test me..I always think that there must be reasons why I felt this way..-weird- Suddenly stopped here..

Ehm..Now I realized that any dream (change) should be followed by Laailaha illallah (strength from inside)..Then it should be followed by deeds (what I should do and shouldn't do)..Make it consistent..Never forget to address "In The Name of Allah...." -everything is for Him as if I'm going to meet Him tomorrow-

I can't just sit and wonder and think and sleep..But have to get some 'fresh air'..

:)

What a beautiful path He showed me..'Innamal a'malu binniyah'..

~ will be done, insyaAllah.. ~

No comments:

Post a Comment