Tuesday, October 12, 2010

Finding moonlight..~

"God is the Protector of those who have faith: from the depths of darkness He will lead them forth into light. Of those who reject faith the patrons are the evil ones: from light they will lead them forth into the depths of darkness..." [Al-Baqarah: 257]

Yesterday, I was carrying this worry, seeing abah..wondering what would be his respond towards my worry..He's the last person to give a comment on me, his daughter, as someone who knows me better..I can say, my dad always be my reference..And the question was, "Abah..Kenapa ya hati kita ni bila menolak sesuatu, menolak sesungguh-sungguhnya dan sama jugak bila nak sesuatu, nak sesungguh-sungguhnya yang kadang-kadang kita tak tahu apa sebabnya?...((the conversation continued))"..

- Seriously, I don't understand my own heart.. :'( -

********

Anda Bijak Jauhi Zina 09/10/10ahad (Perkongsian)
Alhamdulillah, selesai juga program “Anda Bijak Jauhi Zina”. Bagi saya, program ini sgt bermanfaat disebabkan kemampuannya untuk mengetuk pintu hati saya berkali-kali tentang janji ALLAH tentang jauhi maksiat dan hindari zina. SabdaNYA:

“Dan janganlah kamu mendekati zina, Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk” -- Surah Al-Isra’: 32

Jadi memang tak sia-sia lah saya berada disini. Beruntungnya rasa apabila panel ingatkn bhw “Kamu adalah insan2 terpilih oleh Allah SWT untuk berada di sini”, Program ini sgt bagus untuk disebar luaskn, terutamanya untuk remaja-belia tak kiralah di bandar2 atau di luar2 bandar krn gejala ini sekarang berleluasa di merata-rata tempat.

Slot pertama : “Mahasiswa & Cinta” oleh panel pertama, katanya antara cinta dan cita-cita, mana yang lebih penting??. Cinta itu Anugerah dari ALLAH, Cinta itu FITRAH, bukannya FITNAH kerana cinta adalah maruah manusia. Maruah adalah kehormatan yg wajib dilindungi kerana ia terlalu mulia. Jadi, janganlah kita sekali-kali mencemarinya bahkan mengotorkannya. Mahasiswa sepatutnya menjadi contoh kepada masyarakat kerana mereka adalah harapan Negara yang bakal menjadi pemimpin masa hadapan. Memetik kata falsafah “Jika kamu hendak melihat keadaan sesebuah negara pada masa hadapan, maka lihatlah pada remaja2 hari ini”.

Seterusnya slot kedua : ”Proses Kejadian Manusia Dan Kelebihan Yang Ada Padanya”. Di awal topik, panel menerangkan serba sedikit tentang proses kejadian manusia dari surah al-mukminun :14. Terasa terpukul bila panel mengingatkan tentang janji roh kepada Tuhannya sebelum roh di tiupkan ke dalam jasad kita, kita semua pernah memberikan kesaksian dan berjanji kepada ALLAH sebelum kita lahir kedunia ini. Semua itu adlh BENAR, Adakah kamu lupa??. Kemudian, panel bertanya lagi, Kenapa Allah ciptakan kita dari tanah?? Jawapannya sebab tanah adalah tempat kita berpijak, sebab itu kita harus selalu ingat di mana asal usul kita. Cinta hanya ujian kecil dari Allah, pilihan di tangan anda, janganlah biarkan nafsu itu membelengu diri ,kita harus pandai mengurus cinta dan salurknnya dgn cara yg betul. Hati manusia siapa tahu, Hati itu milik TUHAN bukan milik TUAN.

Sekeras- keras batu di air terjun, lambat laun akan berubah fizikalnya kerana derasnya air. Tetapi hati manusia, ia boleh mnjadi lebih keras dari batu, menepis segala nasihat, teguran sehingga sanggup derhaka pada ayah dan ibu. Lihatlah, apa dh jadi zaman sekarang, Ibu ayah semakin dilupakan dan hilang rasa hormat. Kalau kita lihat, Di Malaysia masyarakat hidup aman damai, Cuma ramai yg hilang nilai rasa syukur, tidak mahu mengenal penciptaNYA. Masa, tenaga dan wang ringgit di biarkan berlalu begitu shj, nikmatnya dunia seolah-olah dunia itu kekal selamanya padahal dunia ini ibarat kapal yg sedang perhenti dipelabuhan, Cuma sebentar, sekejap lagi akan pergi ke destinasi sebenarnya yg ingin dituju iaitu Syurga. Jika dibandingkan dgn kehidupan manusia2 di bumi Gaza, Palestin, mereka bermati-matian mendapatkan tanah suci tempat tinggal mereka kembali. Sesungguhnya bukan mata yang buta, tetapi hati.

Dalam slot terakhir : “Kesan Seks Bebas”. Inilah yg menyebabkan saya jadi makin takut akan bahaya zina. Adakah wanita sahaja yang menanggungnya?? Siapa kata lelaki akan turut terlepas??? Fikirkanlah. maklumat ini sangat berguna sebagai amaran tentang keburukannya.”Zina.., nikmat sesaat, merana sepanjang hayat”. Ya Allah lindungilah diri kami..

Adakah anda sudah bersedia??Apakah wabak penyakit2 yg bakal dijangkiti buat si penzina?? Wahai rakan2, adakah anda sudah bersedia untuk hamil anak luar nikah?? Untuk menggugurkan?? Membuang bayi menjadi pembunuh scr tak langsung? Begitu banyak dosa yg kita bakal lakukan sehingga akhirnya membawa kepada kecewa, stress melampau dan akhirnya membunuh diri. Sanggupkah anda berhadapan dgn pelbagai penyakit seperti AIDS (HIV virus) dan STD (Sexually Transmitted Disease) atau penyakit kelamin, setakat ini tiada ubat khusus untuk menyembuhkan penyakit ini, dan ramai yg mati setelah mendapat penyakit ini. Penyakitnya adalah SIFILIS, GONOREA, dan WART (Ketuat melampau). Kebanyakan penyakit ini akan merebak ke seluruh badan, mengakis dinding kemaluan, sehingga memakan seluruh anggota tubuh badan, ada yang akan mendapat bengkak, nanah dan akhirnya berdarah. Melihatkan gambar2 yg mengerikan membuatkan sy rasa bersyukur, sy masih berada di kelompok yg dilindungi, Cuma mengenangkn nasib2 org2 yg mengamalkan seks bebas, sunnguh deritanya pengakhiran hidup mereka.

Teringat akan kata panel tentang kejadian Tsunami, ambillah iktibar darinya, adakah banjir itu memilih utk mematikan org beriman atau tidak??? TIDAK!! dibungkus sekaligus semuanya, ini bererti kita takkan terlepas, bila-bila masa kita boleh mendapat bala yang sama. KENAPA?? Sebab kita tak jalankan tanggungjawab. Jadi, tanggungjawab kita sekarang ini adalah untuk menegur dgn kasih sayang atau memberi tazkirah pada mereka yg bermasalah, mereka sebenarnya akan berubah jika mereka merasakan dirinya disayangi. Setiap insan adalah khalifah atau pemimpin, setidak-tidaknya jadilah pemimpin untuk diri sendiri. Gunakanlah ilmu, pengalaman untuk mengajar, mendidik dan berkongsi dgn org yg lebih memerlukan, ramai lagi remaja-belia di luar sana yang hilang arah tuju dan matlamat, tak tau identiti sebenarnya, hidup terumbang-ambing ibarat buih2 di lautan, bila2 masa akan pecah. Cuba bayangkan jika, gejala sampai berjangkit dlm keluarga sendiri. Na’uzubillah, tentu kita pun tidak menginginkannya. Semoga kita sama-sama dijauhkan. Saya juga pasti ramai peserta yang menangis bila panel mengajak semua bermuhasabah diri. Prgam ini mmbuatkan saya tidak berganjak langsung dari awal sehingga akhir program.

Astaghfirullah.. Astaghfirullah .. Astaghfirullahal’azim… begitu banyak dosa yg aku lakukan, Ya Allah, Ampunkan dosa-dosa ku kepadaMu ya Allah, Aku terlalu lemah dengan godaan syaitan, aku masih melakukan maksiat walaupun ku tahu ianya Engkau murkai, aku masih lalai dalam ibadat walaupun ku tahu ianya Engkau tuntuti, Ya Allah, teguhkanlah iman ku, kuatkanlah hatiku, Kurniakanlah kepadaku hidayahMu, taufiqMu dan lindunganMu, Jauhilah aku dari segala laranganMu, Dekatkanlah aku dengan segala suruhanMu, Tanamlah rasa benci dihatiku kepada maksiat, Tanamlah rasa cinta dihatiku kepada ibadat, Ya Allah, Ya Rahim, Ya Karim, Jadikanlah aku hambaMu dan umat Muhammad SAW yang beriman kepadaMu dan berbakti kepada kedua ibubapaku. Amin.

Semoga program seperti akan sentiasa giat dijalankan. Ia sangat penting buat manusia yang belum berumah tangga untuk ambil tahu, sedar, dan belajar akan punca dan akibatnya. Sesungguhnya eloklah “Sediakan payung sebelum hujan” dan pepatah “Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati” sebelum ia membarah lagi dlm kalangan masyarakat kita.

Terima kasih KARISMA dan Panel2 yg hebat.. Tahniah!!

Oleh: Wan Suria Salha

********

1) KARISMA here is referring to KARISMA JIM (NGO).

2) The content about da'wah towards self and towards others have always be the critical issues - we're not dealing with people solely, but their hearts as well. Winning the heart is not our aim as khalifah, but the amanah itself should be done and accomplished, that's the aim, with His help, insyaAllah. Basically, this is similar to what which has been shared by kak Nor Hafizah Zakaria, Farhan's sis-in-law (heh, betul ke nama kak ipar tu? Takut salah plak..('.')?) earlier in Usrah INSPIRE at Farhan's house last 7th Oct 2010.

********

Sending abah a message that I've found the answer for my heart..Ohhhh....I tot that I'd always lost.. T_T Thank you so much for your concern and respond..((secret))

~ Hati manusia siapa yang tahu, Hati itu milik TUHAN bukan milik TUAN ~

No comments:

Post a Comment