Sunday, September 26, 2010

Cinta Fatamorgana...~

Aku tertarik dengan beberapa ayat dalam tajuk ni..Walaupun ditujukan untuk golongan tua, tapi rasanya tak salah untuk ambil info nya sebab sunnatullah itu ialah kita juga akan merasa tua satu masa nanti..Itupun kalau dipanjangkan umur dan diberi kesempatan merasainya..insyaAllah..

*******

"Pada usia tua, kita tetap punya hati. Dan selagi kita punya hati, selagi itulah ada cinta. Dalam satu hati, tidak boleh ada dua cinta. Setua mana pun kita, pasti ada satu cinta yang bersemi dan mendominasi dalam hati."

"Apakah cinta yang seharusnya ada dalam hati wanita atau lelaki tua? Tentulah cinta Allah. Sebab semakin tua semakin dekat perjalanan menuju Allah. Kematian itu ertinya pulang menemui Allah. Dan itu juga bererti pulang menemui cintanya yang sejati dan abadi."

"Apabila usia telah tua, semua nikmat yang bersifat lahiriah dan fizikal mula dicabut sedikit demi sedikit dan secara beransur-ansur. Nikmat makan, nikmat sihat, nikmat tidur,...dll menjadi semakin menurun."

"Segala kemanisan dan kelazatan dunia mula dicabut perlahan-lahan menjelang usia tua agar manusia beransur-ansur beralih kepada kelazatan rohaniah pada episod-episod terakhirnya dalam hidup....Satu persatu "kesayangan" kita sudah diambil, maka usah berpaling lagi daripada Allah. Rebut dan nikmati cintaNya sebagai bekalan di akhirat nanti."

"Apabila kelazatan dunia semakin hambar dan tawar, itu petanda detik berpindah ke alam akhirat sudah dekat. Sediakan bekalan dengan cepat!"

"Inilah sudut pandangan yang patut ada dalam setiap hati orang tua. Ketika segala-galanya menjauh, datanglah mendekat kepada Allah. Kau tidak ada apa-apa lagi, kuatkan pecutan hatimu menuju Ilahi. Jangan dilalaikan lagi oleh cinta yang lain."

"Sungguh bijak syaitan menipu. Angkara dan strategi yang tidak pernah berhenti....Bermodalkan cinta yang "dikitar semula", syaitan masuk untuk menyesatkan manusia. Mata si datuk yang seharusnya sudah merasakan kesejukan wuduk dan ketenangan solat, sudah dilekakan untuk mengerling si kekasih lamanya. Masa untuk menatap al-Quran semakin luput apabila asyik berpaut di skrin telefon bimbit untuk membaca "ayat-ayat cinta" yang berputik kembali."

"Dunia menipu. Cinta memperdaya....Panas yang membahang disangka air. Lalu kita berebut-rebut mengejarnya. Nampak indah dari jauh, tetapi apabila didekati kosong makna, kontang rasa...."

"...Ah, pesona cinta tetap sama! Jika diburu berdasarkan nafsu, percayalah...selagi belum dapat memang indah, tetapi apabila sudah dapat, segala-galanya akan pudar. Apa yang diburu akan menjemukan apabila sudah berada dalam genggaman."

"...Ingat, kebaikan yang mampu kita lakukan pada usia tua hanyalah momentum yang dibina sejak usia muda...Sesiapa yang rajin beramal ibadah sewaktu muda, kerap kali akan mewarisi tabiat yang baik itu apabila telah tua. Jadi rajinlah dan istiqamahlah dengan membuat kebaikan, mengerjakan solat, membaca al-Quran sekarang, agar hati itu terisi..."

"Bagi remaja yang asyik memburu cinta terlarang sekarang ini, beringat-ingatlah. Jangan kita terpaksa memburu cinta palsu hingga ke akhir hayat. Kita akan diletihkan, ditipu dan dihancurkan oleh cinta itu berkali-kali."

"Usia muda terbuang, usia tua tersia-sia. Jangan begitu, orang Mukmin tidak akan jatuh ke dalam lubang sama dua kali..."

"Manusia tidak akan letih memburu cinta. Itulah hakikatnya. Alangkah malangnya jika yang diburu tanpa jemu itu hanya kebatilan."

"Jika ditanya, mengapa ada cinta yang sehodoh dan sebodoh ini? Jawabnya mudah, cinta itu mengikut keadaan hati seseorang. Lebah akan menyeri sari pati bunga. Lalat akan menghurung bangkai. Jika hati itu terisi dengan cinta Allah, ia akan mencari dan memburu kebaikan..."

""Retua" yang memburu cinta terlarang ialah mereka yang kosong jiwanya. Dalam hatinya belum ada kemanisan iman. Lalu ia mencari dan terus mencari...Akhirnya kekosongan itu diisi oleh cinta palsu...hati yang kosong akan bertambah kosong. Sunyi, sepi, sayup-sayup ada suara yang berdetak di hati, "Ah, rumah kata pergi, kubur kata mari...""

"Ah, tidak sudi dia ke sana! Takut dan benci mati. Lalu dalam keadaan itu, syaitan membisikkan cinta lama. Burulah kebahagiaan itu selagi usia masih ada!..."

"Apabila usia telah tua, ertinya Allah telah memanggil. Bersedialah untuk pergi. Pergi bukan untuk berpisah tetapi untuk bertemuNya. Di sana ada cinta yang lebih bahagia dan lebih sempurna. Jangan terkesima lagi dengan cinta fatamorgana!"

Oleh: Pahrol Mohamad Juoi
Soal Cinta, SOLUSI Isu No. 22, m/s 48-49

*******

Andai Allah mahu beri petunjuk kepada kamu, maka akan terpampanglah segala lukisan dunia..Kamu akan melihat pokok itu lukisan, tak seperti biasa kamu lihat dulu..Kamu akan lihat pemandangan langit seperti apa yang dilukis atas kertas, warnanya tak seindah yang pernah kamu kagumi dulu..Sekitar kamu kelihatan plastik semuanya..

Kamu akan benci kepada bunyi-bunyian yang tak bermanfaat: mengumpat, marah yang tak menentu, lagu-lagu yang kosong maknanya, tawa yang keterlaluan..Kamu akan rasa udara yang kamu hirup itu sedikit dan bagaimana kalau ia tiada?? Kamu juga mungkin berpeluang menyaksikan kecelakaan dan kematian di hadapan kamu pada ketika dan waktu itu..Maka terimalah petunjuk itu..-memori Ramadhan 1430 H-

Tujuan dijadikan apa yang di langit dan di bumi adalah untuk kita berfikir tentang asal usulnya, supaya bertambah iman..mudah-mudahan..

Dari hal mimpi
Ada seorang wanita cantik menghampiri, bertubuh sederhana, kulit wajahnya putih mulus, matanya sepet dan kecil, rambutnya lurus keperang-perangan sesuai dengan orangnya yang berkulit cerah, sempurna sifat, berpakaian baju kurung putih berbunga merah-pink lembut, sesuai jugak dengan orangnya yang nampak lembut..Tapi aku lari..Dia merayu "Ke mana awak nak pergi? Jangan tinngalkan saya..Tolonglah..jangan tinggalkan saya.."..Aku tetap berlalu pergi..Aku lihat dia hanya berdiri sambil tersenyum di sana..-mengharap aku datang semula agaknya tapi takutlah...-

Sakinah...namanya Sakinah..-mmm..sedap betul bunyi nama tu, mesti maksud dia pun best..err..tapi apa makna sakinah ya?? ('.')?-

~ hurm..makcik dah tua, nak.. ~

No comments:

Post a Comment