Sunday, September 19, 2010

Wahai hati..~ :)

~ listening to Kitaro's peaceful melody...

Bergembiralah selalu, hati... :)

Ramai yang tahu, hati adalah salah satu organ dalam badan kita, tapi itu secara zahirnya. Batinnya, ramai yang tahu, tak ketinggalan juga, ramai yang tak tahu bahawa hati adalah tempat persinggahan terakhir selepas menggunakan pancaindera dalam menilai sesuatu perkara sekaligus mengenepikan hak pemikiran yang waras. Sebab itulah, barangsiapa yang mampu menggunakan kedua-dua keistimewaan ni dengan sewajarnya, maka dia mampu menepis cubaan yang silih berganti.-insyaAllah-

Kenapa menuju ke arah yang menggembirakan, menyeronokkan, dan mengasyikkan? Kenapa pula menuju ke arah yang menyedihkan, menyakitkan, menghibakan, memilukan, dan mengecewakan? Ingat...Sebagai seorang manusia biasa, tak ada sesiapa yang meminta hal yang demikian, kan? Kadang-kadang, datangnya tanpa diundang. Tapi fikirkan pula dari mana mulanya kalau bukan kita yang memberi ruang untuk semua itu terjadi. Begitulah...pasang surutnya hati..

Sepatutnya kalau sekiranya kita bijak, pilihlah yang mampu membahagiakan hati. Ingatlah pada apa saja, kepada siapa saja, tentang apa jua yang mampu buat kita tenang semula. Seeloknya jauhkan fikirkan tentang "kenapa" yang tak berkesudahan.

Marah pun tiada gunanya. Malahan kita bertambah 'sakit'.

Oleh itu, sukanya saya memanjatkan rasa syukur atas kurniaan Ilahi dengan kehadiran insan-insan tersayang yang banyak mengajar satu erti untuk setiap sesuatu yang biasa kita lalui dalam hidup, iaitu erti pengorbanan. Banyak orang tetapi mereka berkongsi satu pengorbanan. :) Alhamdulillah...bahagia hati ini..

Ibu bapa tercinta serta adik-adikku sayang..

Roommate yang banyak mendengar: Puteri Nurul Jehan, Suhana, dan Wan Shahira..

Sahabat-sahabat: Mumtaz Farhana Mohd Fauzi, Farah Izzah Mohd Faudzi, Nur Ashikin Ibrahim (Ekin), Norlihidayu Rosli, Khairiah Adilah Juha, Rabiatul Adawiyah Salleh, Yusniza Yusoff, Muhammad Farhan Aminuddin, Muhammad Dhamiri Darmawi, Nurul Faatihah Sulaiman, Amirul Hafiz Sulaiman, Syed Kamil Syed Md Nasser, Mahadi Salleh, Zuhaili (Elly), Siti Khairunnisa Bakri, Suria Salha, Fatin Nadhirah, Afiqah Tajuddin, Ahmad Muslim Abdul Rahman, Sih Sayekti Ngadimun, Shuhadak Shokri (seorang sahabat baru), Muhd Zaim Zainuddin, Muhammad Amir Husayni Zainal, Muhammad Hanif Alimin, Farhana Amani Kamal, kak Asniza Mamat (my lovely counselor - Matric PEERS), Aisah, Rafaei Mohd, Mohd Azizan A. Bakar..

Apa pengorbanan mereka?

Bertanyakan khabar, berkongsi cerita dan pengalaman, ambil berat tentang kita di waktu kita sakit, setia menggembirakan kita di waktu kita bersedih...dengar bunyinya seperti biasa pada kita kan? Tapi adakah biasa sekiranya kita tiba-tiba mendapat tahu bahawa keadaan mereka lebih 'parah' daripada kita? Ada di antara mereka yang mempunyai masalah kesihatan, baru kehilangan insan tersayang (meninggal dunia), mempunyai masalah keluarga, mempunyai masalah peribadi, dsb nya..

Inilah erti pengorbanan yang pada saya cukup besar maknanya..

Wahai hati...bergembiralah kerana kita tak bersendirian..Janganlah kamu, wahai hati, berprasangka buruk terhadap hati-hati yang lain kerana belum tentu penilaianmu benar belaka..Di kala kita bergembira, mungkin ada yang derita..Di kala kita bersedih, mungkin ada yang lebih sedih dan lebih memerlukan daripada kita..Satu hari, pasti akan kamu rasakan bagaimana rasanya hati-hati yang sedang derita itu..dan pasti akan kamu ketahui di mana silapnya..serta belajar mengahadapinya..Lebih-lebih lagi apabila tiba giliran kamu yang akan BERKORBAN (merasai saat sukarnya melakukan pengorbanan ketika hati kamu sedang dihimpit pilu) untuk menggembirakan hati-hati lainnya..Jika berjaya, maka kamu takkan pernah merasa sia-sia..

Dengan cara itu, tenanglah segala-galanya..Bergembiralah, wahai hati...


~ :) ~

p/s: Missing lil cute cousins Farwiza Adlina, Farhana Zafirah, Farisha Irdina, and Fariha Dayana..

1 comment:

  1. nk komen tp xtau nk ckp ape.. hee
    kak nadhu, "bergembiralah kerana kita tak bersendirian"

    ReplyDelete